Artikelen over Scheren

Bron: De Volkskrant
ISAN: 891028 90 4011 35 5 1
Taal: Nederlands
Datum: 19891028

Vervolgens

EINDREDACTIE JANTIEN ANDERIESEN EN ERNA VAN DEN BERG / VORMGEVING JANET VAN TOOR
Foto Michel Pellanders

Reclame explosie voor scheermesje

Scheermesjesfabrikant Gillette bereidt een communicatie-explosie voor. Zo noemt het vakblad De Drogist het. Een mooi woord voor een intensieve internationale reclame-campagne. Meneer de natscheerder moet voor de zoveelste keer op een nieuw mesje overstappen, en de droogscheerder moet zich nu ook maar eens snijden, wil de reclame die straks over ons heen dondert.
Het mesje komt in januari, en de eerste commercial zal op 28 januari op de Amerikaanse tv te zien zijn en twee weken later bij ons. De gezamenlijke Nederlandse drogisten hebben al een groot feest van Gillette achter de rug, een feest dat ze mild moest stemmen opdat ze groots zullen inkopen, de komende maanden. De firma Schick, concurrent van Gillette, holt zich dezer dagen de benen uit het lijf langs de drogisten en supermarktinkopers om toch ook voor het Schick-mesje orders te kunnen noteren. Gillette spreekt van de dramatische doorbraak op scheergebied. Volgens het hoofdkantoor in Boston is de produktiecapaciteit van de scheermessen in de hele wereld verviervoudigd om aan de te verwachten vraag naar het nieuws te kunnen voldoen.
De opwinding over het nieuwe mesje geldt niet het mesje, maar het geld. Volgens reclamevakblad Adformatie is nog nooit in de geschiedenis van de reclame zo veel reclamegeld opzij gelegd voor zo'n low interest (aandachtflauw) produkt als een scheermes. Alleen al in 1990 zullen Amerikanen, Canadezen en Europeanen met 110 miljoen dollar aan reclamegeld worden doorgezaagd over het nieuwe mes. Het jaar daarna wordt er nog eens 65 miljoen dollar aan gespendeerd. De boodschap: het scheert gladderder. Het eeuwige liedje, zoals Omo immer witterder wast.
Nederland is wat mannen betreft een bijzonder land. Droger. We hebben meer droogscheerders dan de rest van de ruke wereld. Volgens Schick, die een mesjesfabriek in Amsterdam heeft waar ook de messen voor Afrika en het Midden-Oosten worden geslepen, scheerde lange tijd de helft van de Nederlandse mannen zich droog en de helft nat. In andere landen zijn de natten ruimschoots in de meerderheid. Dat Nederland vaker droogscheert komt door Philips. Deze grootste fabrikant van elektrische scheerapparaten had op z'n thuismarkt grote invloed, maar ook hier gaat nat winnen, volgens de cijfers waarover Schick beschikt.
Gillette is in Nederland het grootst in messen met 60 procent van de markt. Schick heeft volgens Schick 30 procent, en dan is er nog 10 procent over voor huismerken, een paar botte krengen uit Engeland, en Bic. Schick en Gillette doen niet uitsluitend in scherpe, prettige messen. Voor lulhannesen hebben ze er ook persoonlijkheid-onderstrepende houders bij. Beide, van oorsprong Amerikaanse ondernemingen, maken hun handvatjes ook in de vorm van gekneusde sportwagens met ingelegd goud en zilver. Daar ligt geen scheerhoudertje meer op de toilettafel, daar ligt meneer zelf.
Op de mesjes is al jarenlang niets meer aan te merken. We hebben ze allemaal getest (met Vergulde Hand zeepstift, de ideale combinatie die niet stinkt). Alle messen doen het goed en sommige van Schick blijven opvallend lang scherp, hoewel de verpakking eist dat we ze na een keer gebruik weggooien. Een naar nieuwtje was de lubra-strip. Mesjes werden voorzien van een reepje taai slijm dat je bij het scheren over je wang smeert. Hoogst onaangenaam en vooral smerig. Net of de hond van een vreemde z'n neus aan je gezicht afveegt. Hoe veel beter is het nieuwe mesje? Hoe sterk staat Gillette? Is zo'n gigantische smak geld voor publiciteit een indicatie dat er iets aan de hand is? Of heeft lawaai ook hier niets met kwaliteit te maken, zoals we weten van Coca-Cola?
Aan beide zijden van de Atlantische Oceaan is het nieuwe mesje getest door vijfduizend mannen zegt Gillette. En die vonden het beter (ook om te zien, het design). Het bijzonderste is volgens Gillette dat de twee scheerblaadjes smaller zijn dan alle' andere en dat ze veren: onafhankelijke ophanging, net als bij auto's. Het zijn lasergelaste chroom/platina gehard stalen messen, dus scherperder, bovendien kunnen ze nog beter schoongespoeld worden dan de hopeloos ouderwetse messen van vandaag. Kortom: the Most Technological Advances in the History of Shaving.
Prettige bijkomstigheid is dat de mesjes van de concurrenten nu vanzelf goedkoperder worden.

WOUTER KLOOTWIJK

Trefwoord:
Natscheren
Reclame