Bron: De Volkskrant
ISAN: 891028 90 4011 35 5 1
Taal: Nederlands
Datum: 19891028
Vervolgens
EINDREDACTIE JANTIEN ANDERIESEN EN ERNA VAN DEN BERG / VORMGEVING JANET VAN TOOR
Foto Michel Pellanders
Scheermesjesfabrikant Gillette bereidt een communicatie-explosie voor. Zo
noemt het vakblad De Drogist het. Een mooi woord voor een
intensieve internationale reclame-campagne. Meneer de natscheerder moet
voor de zoveelste keer op een nieuw mesje overstappen, en de
droogscheerder moet zich nu ook maar eens snijden, wil de reclame die
straks over ons heen dondert.
Het mesje komt in januari, en de eerste commercial zal op 28 januari op
de Amerikaanse tv te zien zijn en twee weken later bij ons. De
gezamenlijke Nederlandse drogisten hebben al een groot feest van Gillette
achter de rug, een feest dat ze mild moest stemmen opdat ze groots zullen
inkopen, de komende maanden. De firma Schick, concurrent van Gillette,
holt zich dezer dagen de benen uit het lijf langs de drogisten en
supermarktinkopers om toch ook voor het Schick-mesje orders te kunnen
noteren. Gillette spreekt van de dramatische doorbraak op scheergebied.
Volgens het hoofdkantoor in Boston is de produktiecapaciteit van de
scheermessen in de hele wereld verviervoudigd om aan de te verwachten
vraag naar het nieuws te kunnen voldoen.
De opwinding over het nieuwe mesje geldt niet het mesje, maar het geld.
Volgens reclamevakblad Adformatie is nog nooit in de
geschiedenis van de reclame zo veel reclamegeld opzij gelegd voor zo'n
low interest (aandachtflauw) produkt als een scheermes. Alleen al in 1990
zullen Amerikanen, Canadezen en Europeanen met 110 miljoen dollar aan
reclamegeld worden doorgezaagd over het nieuwe mes. Het jaar daarna wordt
er nog eens 65 miljoen dollar aan gespendeerd. De boodschap: het scheert
gladderder. Het eeuwige liedje, zoals Omo immer witterder wast.
Nederland is wat mannen betreft een bijzonder land. Droger. We hebben
meer droogscheerders dan de rest van de ruke wereld. Volgens Schick, die
een mesjesfabriek in Amsterdam heeft waar ook de messen voor Afrika en
het Midden-Oosten worden geslepen, scheerde lange tijd de helft van de
Nederlandse mannen zich droog en de helft nat. In andere landen zijn de
natten ruimschoots in de meerderheid. Dat Nederland vaker droogscheert
komt door Philips. Deze grootste fabrikant van elektrische
scheerapparaten had op z'n thuismarkt grote invloed, maar ook hier gaat
nat winnen, volgens de cijfers waarover Schick beschikt.
Gillette is in Nederland het grootst in messen met 60 procent van de
markt. Schick heeft volgens Schick 30 procent, en dan is er nog 10
procent over voor huismerken, een paar botte krengen uit Engeland, en
Bic. Schick en Gillette doen niet uitsluitend in scherpe, prettige
messen. Voor lulhannesen hebben ze er ook persoonlijkheid-onderstrepende
houders bij. Beide, van oorsprong Amerikaanse ondernemingen, maken hun
handvatjes ook in de vorm van gekneusde sportwagens met ingelegd goud en
zilver. Daar ligt geen scheerhoudertje meer op de toilettafel, daar ligt
meneer zelf.
Op de mesjes is al jarenlang niets meer aan te merken. We hebben ze
allemaal getest (met Vergulde Hand zeepstift, de ideale combinatie die
niet stinkt). Alle messen doen het goed en sommige van Schick blijven
opvallend lang scherp, hoewel de verpakking eist dat we ze na een keer
gebruik weggooien. Een naar nieuwtje was de lubra-strip. Mesjes werden
voorzien van een reepje taai slijm dat je bij het scheren over je wang
smeert. Hoogst onaangenaam en vooral smerig. Net of de hond van een
vreemde z'n neus aan je gezicht afveegt. Hoe veel beter is het nieuwe
mesje? Hoe sterk staat Gillette? Is zo'n gigantische smak geld voor
publiciteit een indicatie dat er iets aan de hand is? Of heeft lawaai ook
hier niets met kwaliteit te maken, zoals we weten van Coca-Cola?
Aan beide zijden van de Atlantische Oceaan is het nieuwe mesje getest
door vijfduizend mannen zegt Gillette. En die vonden het beter (ook om te
zien, het design). Het bijzonderste is volgens Gillette dat de twee
scheerblaadjes smaller zijn dan alle' andere en dat ze veren:
onafhankelijke ophanging, net als bij auto's. Het zijn lasergelaste
chroom/platina gehard stalen messen, dus scherperder, bovendien kunnen ze
nog beter schoongespoeld worden dan de hopeloos ouderwetse messen van
vandaag. Kortom: the Most Technological Advances in the History of
Shaving.
Prettige bijkomstigheid is dat de mesjes van de concurrenten nu vanzelf
goedkoperder worden.
WOUTER KLOOTWIJK
Trefwoord:
Natscheren
Reclame