DagWeek Trends
Vierkant en robuust is uit. 'Lekker zacht' en 'lekker rond' zijn
typeringen die een fabrikant van gebruiksartikelen tegenwoordig graag aan
zijn produkt toedicht. "Zo moet ook een scheerapparaat prettig in de hand
liggen," weet Dries Reeder, hoofd van de scheersalon van de
Philipsvestiging in het Friese Drachten. Mannen noemen het wel liefkozend
de 'vrouwelijke vorm'. Reeder spreekt zelf liever van ronde lijnen. Die
passen, zo vindt hij, bij deze tijd. "Gevoelswaarden mogen weer meer tot
hun recht komen. Het oversexte macho-gedoe dat we een aantal jaren hebben
gehad, is voorbij. Daar houden wij in het ontwerp van onze apparaten
terdege rekening mee." Philips mikt tegenwoordig dan ook op 'The man
inside'. Wie dat is, wordt in de scheersalon uitgezocht. Reeder kent als
geen ander de man als het op de verzorging van zijn gezicht aankomt.
Samen met zijn negen medewerkers onderzoekt hij hoe de consument zich het
liefst scheert en hoe hij over de scheerapparaten van Philips denkt. "Wij
proberen hier produkten te maken die aansluiten bij de behoefte en wensen
van de klant, zodat we steeds betere apparaten kunnen ontwerpen. Daarom
moeten we ook precie weten wat de mensen willen.
De belangrijkste manier om daar achter te komen, is de vergelijkende
scheertest. 's Ochtends nog voor koffietijd zoemt het op de afdeling
Shaver Application, zoals de salon officieel heet, dat het een lieve lust
is. In dit laboratorium, scheren de deelnemers zich niet alleen met
apparaten van Philips, maar ook nat, en met apparaten van de concurrent.
Driehonderd proefkonijnen verlenen hun diensten aan de onderneming. Een
aantal van hen komt zich trouw iedere ochtend van de baard ontdoen,
anderen komen slechts een paar keer per jaar. De proeven zijn, zo
benadrukt Reeder, wetenschappelijk verantwoord. Toeval wordt zoveel
mogelijk uitgesloten. De deelnemers worden bovendien nauwkeurig
geselecteerd. Ze zijn verdeeld in panels met zware baarden, lichte
baarden en mannen met tere of ongevoelige huid Scheerbaas Rijk Groenhof
onderwerpt de proefpersonen aan een groot aantal tests. Zo moeten ze de
ene helft van het gezicht scheren met een scheerapparaat en de andere
helft met een ander type. Daarna moeten ze een aantal vragen beantwoorden
en de produkten waarderen met een cijfer. Vervolgens meet Groenhof met
nauwkeurige apparatuur of de subjectieve waarneming overeenkomt met de
naakte werkelijkheid. Hij zet de deelnemers een gladheidsmeter op het
gezicht, die met een roterende taster de achtergebleven stoppeltjes
zoekt. Groenhof maakt bovendien een baard-beeldanalyse, waarbij een
opname wordt gemaakt van de huid. De computer berekent dan hoeveel
haartjes er per vierkante centimeter zijn achtergebleven en hoe lang de
haartjes zijn. Verder wordt de mate van huidirritatie gemeten. Aan de
hand van vocht dat uit de huid komt, wordt de lichamelijke reactie op de
scheerbeurt geregistreerd. De apparatuur is uiterst precies. "Het toont
bij voorbeeld onbarmhartig aan dat iemand de avond van tevoren is
doorgezakt," zegt Reeder lachend Afgezien van nieuwe apparaten, worden
ook de bestaande typen 'technisch gevolgd'. Zo heeft Reeder 3000
apparaten op adressen door het hele land 'uitstaan' bij mensen die
geregeld worden geïnterviewd over het produkt. "We blijven zo constant
aftasten of er zaken zijn die we in het begin misschien toch niet goed
hebben gedaan." Als pas blijkt dat er iets mis is als het apparaat al in
produktie is genomen, dan is er ontzettend veel geld verspild. "Onze
apparaten moeten uitstralen dat ze het comfort van het leven verhogen,"
legt Reeder uit. "Lekker glad worden," is de voornaamste eis die mannen
aan een scheerbeurt stellen. Verder mag het niet lang duren, moet je het
overal kunnen doen en moet het gerei comfortabel zijn op de huid. Reeder
kent bovendien nog een groot aantal verfijningen op deze vuistregels. Zo
zijn de hanteerbaarheid en de manoeuvreerbaarheid van belang en mag het
apparaat weinig geluid maken. "De mensen willen geen motorfiets bij hun
oor."
Fijnproevers
De vaste klanten van de salon zijn echte fijnproevers. "Die zijn na een aantal tests het meest betrouwbaar gebleken. Ze kunnen kleine verschillen goed waarnemen," aldus Reeder. De deelnemers aan de scheertesten krijgen, om ieder risico van partijdigheid uit te sluiten, geen vergoeding. Toch is het niet altijd een pretje om aan een test mee te doen, omdat ook nieuwe scheertechnieken in de salon worden toegepast. "We proberen ook wel eens wat geks uit, om de grenzen te verkennen. Als iemand hier dan met een rooie kop vandaan is gekomen, krijgen we de volgende dag de wind van voren," vertelt Groenhof met smaak. Wat droog scheren betreft heeft Philips een leidende positie op de wereldmarkt. Reeder vindt dat de apparaten ook steeds beter worden. Maar ondanks alle generaties Philishave bestaat het ideale apparaat nog steeds niet. Zo waren de klanten vlak na de oorlog heel tevreden over de 'Blauwbaard', het scheerapparaat van Philips dat machinaal scheren in Nederland populair heeft gemaakt. Tegenwoordig zou het echter als veel te iel worden beoordeeld.
Peter Grondsma
De gladheid van een proefkonijn wordt gemeten.
(c) GPD/Harry Blokzijl
Trefwoord:
Droogscheerapparaat
Onderzoek