Artikelen over Scheren
Bron: Nieuwsblad van het Noorden
ISAN: 930904 90 4077 35 3 1
Taal: Nederlands
Datum: 19930904

DagWeek Trends

Op zoek naar gladder scheren

Het in onze cultuur meest voorkomende manstype moet dagelijks afrekenen met z'n baardstoppels. Een enkeling als Lubbers zelfs meer dan eens per dag. In ons maatschappelijk systeem betekent dat dus dat er een enorme markt te bedienen is. Voornamelijk door fabrikanten van scheerapparaten. Die houden de wensen en verlangens wn de baardlozen haarscherp in de gaten.

Vierkant en robuust is uit. 'Lekker zacht' en 'lekker rond' zijn typeringen die een fabrikant van gebruiksartikelen tegenwoordig graag aan zijn produkt toedicht. "Zo moet ook een scheerapparaat prettig in de hand liggen," weet Dries Reeder, hoofd van de scheersalon van de Philipsvestiging in het Friese Drachten. Mannen noemen het wel liefkozend de 'vrouwelijke vorm'. Reeder spreekt zelf liever van ronde lijnen. Die passen, zo vindt hij, bij deze tijd. "Gevoelswaarden mogen weer meer tot hun recht komen. Het oversexte macho-gedoe dat we een aantal jaren hebben gehad, is voorbij. Daar houden wij in het ontwerp van onze apparaten terdege rekening mee." Philips mikt tegenwoordig dan ook op 'The man inside'. Wie dat is, wordt in de scheersalon uitgezocht. Reeder kent als geen ander de man als het op de verzorging van zijn gezicht aankomt.
Samen met zijn negen medewerkers onderzoekt hij hoe de consument zich het liefst scheert en hoe hij over de scheerapparaten van Philips denkt. "Wij proberen hier produkten te maken die aansluiten bij de behoefte en wensen van de klant, zodat we steeds betere apparaten kunnen ontwerpen. Daarom moeten we ook precie weten wat de mensen willen.

De belangrijkste manier om daar achter te komen, is de vergelijkende scheertest. 's Ochtends nog voor koffietijd zoemt het op de afdeling Shaver Application, zoals de salon officieel heet, dat het een lieve lust is. In dit laboratorium, scheren de deelnemers zich niet alleen met apparaten van Philips, maar ook nat, en met apparaten van de concurrent.
Driehonderd proefkonijnen verlenen hun diensten aan de onderneming. Een aantal van hen komt zich trouw iedere ochtend van de baard ontdoen, anderen komen slechts een paar keer per jaar. De proeven zijn, zo benadrukt Reeder, wetenschappelijk verantwoord. Toeval wordt zoveel mogelijk uitgesloten. De deelnemers worden bovendien nauwkeurig geselecteerd. Ze zijn verdeeld in panels met zware baarden, lichte baarden en mannen met tere of ongevoelige huid Scheerbaas Rijk Groenhof onderwerpt de proefpersonen aan een groot aantal tests. Zo moeten ze de ene helft van het gezicht scheren met een scheerapparaat en de andere helft met een ander type. Daarna moeten ze een aantal vragen beantwoorden en de produkten waarderen met een cijfer. Vervolgens meet Groenhof met nauwkeurige apparatuur of de subjectieve waarneming overeenkomt met de naakte werkelijkheid. Hij zet de deelnemers een gladheidsmeter op het gezicht, die met een roterende taster de achtergebleven stoppeltjes zoekt. Groenhof maakt bovendien een baard-beeldanalyse, waarbij een opname wordt gemaakt van de huid. De computer berekent dan hoeveel haartjes er per vierkante centimeter zijn achtergebleven en hoe lang de haartjes zijn. Verder wordt de mate van huidirritatie gemeten. Aan de hand van vocht dat uit de huid komt, wordt de lichamelijke reactie op de scheerbeurt geregistreerd. De apparatuur is uiterst precies. "Het toont bij voorbeeld onbarmhartig aan dat iemand de avond van tevoren is doorgezakt," zegt Reeder lachend Afgezien van nieuwe apparaten, worden ook de bestaande typen 'technisch gevolgd'. Zo heeft Reeder 3000 apparaten op adressen door het hele land 'uitstaan' bij mensen die geregeld worden geïnterviewd over het produkt. "We blijven zo constant aftasten of er zaken zijn die we in het begin misschien toch niet goed hebben gedaan." Als pas blijkt dat er iets mis is als het apparaat al in produktie is genomen, dan is er ontzettend veel geld verspild. "Onze apparaten moeten uitstralen dat ze het comfort van het leven verhogen," legt Reeder uit. "Lekker glad worden," is de voornaamste eis die mannen aan een scheerbeurt stellen. Verder mag het niet lang duren, moet je het overal kunnen doen en moet het gerei comfortabel zijn op de huid. Reeder kent bovendien nog een groot aantal verfijningen op deze vuistregels. Zo zijn de hanteerbaarheid en de manoeuvreerbaarheid van belang en mag het apparaat weinig geluid maken. "De mensen willen geen motorfiets bij hun oor."

Fijnproevers

De vaste klanten van de salon zijn echte fijnproevers. "Die zijn na een aantal tests het meest betrouwbaar gebleken. Ze kunnen kleine verschillen goed waarnemen," aldus Reeder. De deelnemers aan de scheertesten krijgen, om ieder risico van partijdigheid uit te sluiten, geen vergoeding. Toch is het niet altijd een pretje om aan een test mee te doen, omdat ook nieuwe scheertechnieken in de salon worden toegepast. "We proberen ook wel eens wat geks uit, om de grenzen te verkennen. Als iemand hier dan met een rooie kop vandaan is gekomen, krijgen we de volgende dag de wind van voren," vertelt Groenhof met smaak. Wat droog scheren betreft heeft Philips een leidende positie op de wereldmarkt. Reeder vindt dat de apparaten ook steeds beter worden. Maar ondanks alle generaties Philishave bestaat het ideale apparaat nog steeds niet. Zo waren de klanten vlak na de oorlog heel tevreden over de 'Blauwbaard', het scheerapparaat van Philips dat machinaal scheren in Nederland populair heeft gemaakt. Tegenwoordig zou het echter als veel te iel worden beoordeeld.

Peter Grondsma


De gladheid van een proefkonijn wordt gemeten.
(c) GPD/Harry Blokzijl

Trefwoord:
Droogscheerapparaat
Onderzoek