Artikelen over Scheren
Bron: Trouw
ISAN: 930907 90 4023 07 1 2
Taal: Nederlands
Datum: 19930907

Philips opent aanval op natscheerders

Van onze correspondent

DRACHTEN - Tot verdriet van Philips bezwijken steeds meer mannen in Nederland voor de verlokkingen van het nat scheren. In plaats van het scheerapparaat nemen ze de scheerkwast ter hand en krabben zich met een mesje de stoppels van de kaken.
Philips meent dat het aantal natscheerders toeneemt als gevolg van een vernuftige mediacampagne van firma's als Gilette, die scheermesjes verkopen. Maar ook zou de trend van het nat scheren passen in de tendens van 'terug naar de natuur'. Dit najaar zet Philips de tegenaanval in met een grootscheepse promotiecampagne voor het nieuwste type scheerapparaat: de HS 990 Philishave. Het nieuwe type is de zoveelste verbetering van de Philishave die in 1939 voor het eerst op de markt werd gebracht en waar sindsdien wereldwijd meer dan 300 miljoen exemplaren van zijn verkocht. Philips zal vooral jongens van een jaar of vijftien, zestien warm proberen te maken voor scheerapparaten, in de hoop daarmee een nieuwe generatie, met een lange toekomst voor zich, te winnen. "We zullen deze herfst een reclamecampagne voeren, waarbij mensen onze nieuwste Philishave enkele weken gratis kunnen proberen. Bevalt-ie niet, dan kunnen ze hem terugbrengen. Maar we verwachten dat ze hem willen houden, want als je even gewend bent aan een scheerapparaat, ben je zeer tevreden", vertelt W. A. van den Berg, directeur van de business group personal care van Philips. Hij presenteerde gisteren in Drachten, waar 's werelds grootste fabriek van scheerapparaten staat, de nieuwe Philishave.


Met behulp van een wervelende video-presentatie waarin de audiovisuele afdeling van Philips het elektrisch scheren als een verrukkelijke bezigheid voorstelde, werd het nieuwe apparaat getoond. "De nieuwe Philishave scheert nog weer wat gladder. De mesjes maken zichzelf weer scherp, hij maakt amper lawaai en we zijn zeer tevreden over de vormgeving", aldus Van den Berg.
Overigens maakt Philips zich geen al te grote zorgen over de opkomst van het scheermesje: het gaat slechts om een paar procent van de markt. In feite gaat het uitstekend met de scheerafdeling van Philips: er zijn onderdelen binnen het concern waar men zich grotere zorgen maakt over de toekomst. In Europa heeft het elektrisch scheren nog steeds een comfortabel marktaandeel van 45 procent. In de Verenigde Staten scheert slechts 25 procent van de mannen zich elektrisch. In Zuid-Amerika en het verre Oosten scheert slechts tien procent van de mannen zich elektrisch, maar in Japan bedraagt het percentage elektrische scheerders ook 45. China is nog een tamelijk onontgonnen markt. Philips ziet dus nog reusachtige markten in het verschiet. In West-Europa wordt de markt voor scheerapparaten gedomineerd door Philips en het Duitse Braun, waarbij Philishave marktleider is in alle Europese landen, behalve Duitsland. In de fabriek in Drachten, waar 1800 mensen werken, worden jaarlijks tien miljoen scheerapparaten gemaakt. Het is een van de best draaiende onderdelen van Philips. Volgens Philips is het overigens geen fabriek zonder meer, maar een 'onderzoekscentrum'.

Trefwoord:
droogscheerapparaat