Van onze redacteur economie
Henk Wollerich
DRACHTEN -- Philips in Drachten was en is de grootste vestiging van het elektronicaconcern in het Noorden. Het bedrijf zit met produkten scheerapparaten en zonnenhemels voor het gehele lichaam bovendien in alle opzichten het dichtst op de huid van de mensen.
Kwaliteit gekoppeld aan voortdurende produktontwikkeling maken dat Philips wereldwijd marktleider is op het gebied van scheerapparaten. Zo'n 300 miljoen exemplaren hebben sinds 1950 de produktievestiging in Drachten verlaten. Van alle mannelijke droogscheerders - ruim de helft gebruikt water, schuim, kwast en mes - kent het gros de Philishave, de merknaam waaronder de scheerapparaten in Drachten worden gemaakt. Ruim 1700 mensen werken nu in Drachten aan de ontwikkeling en produktie van de Philishave. Verder zijn nog zeventig mensen werkzaam op de afdeling Suncare waar de zonnehemels worden geproduceerd. Philishave en Suncare zijn beide winstgevend.
De grote kracht van Philips Drachten is dat de complete produktie in eigen bedrijf gebeurt. Dit in tegenstelling tot de meeste Philips-bedrijven waar onderdelen van elders komen en de betreffende vestiging zich praktisch kan beperken tot assemblage. Vrees dat uit kostenoverwegingen het elektronicaconcernbedrijf besluit om de produktie van bepaalde onderdelen aan lage lonen landen in Azië of Oost-Europa uit te besteden, bestaat in Drachten dan ook niet.
"Als marktleider ben je verplicht continu aan verbeteringen te werken. Daarvoor moet je de basisgroepen van je produkt zelf in huis hebben. Anders wordt je afhankelijk van anderen," zegt Roel Buis, sinds ruim een jaar directeur in Drachten.
Overigens ontwikkelt Philips in Drachten niet alleen de verschillende produktonderdelen zelf, ook de daarvoor benodigde machines worden door het bedrijf zelf ontwikkeld. "Wij verzetten technologische grenzen," aldus Buis. Tientallen miljoenen gulden zijn de afgelopen jaren gestoken in produktontwikkeling en aanpassing van het produktieproces. De complete fabriek is daarbij praktisch over de kop gegaan om de nieuwste technologische snufjes te kunnen toepassen.
De resultaten hiervan zijn in het bedrijf merk- en zichtbaar. Het produktieproces is grotendeels gemechaniseerd. Robots spelen daarbij een belangrijke rol. De verschillende processen sluiten naadloos op elkaar aan en na ieder onderdeel wordt op kwaliteit gecontroleerd. En daaraan worden hele hoge eisen gesteld. De Philishave die de deur uitgaat heeft een kwaliteitsnorm van 300 ppm, terwijl 1 procent fouten 10.000 ppm is.
De verhoogde technologische eisen vertalen zich ook steeds meer in het personeelsbestand. Aan het opleidingsniveau worden steeds hogere eisen gesteld. Een jaar of vijf geleden waren er praktisch nog geen academici binnen de bedrijfspoort, nu zijn het er al tachtig. Het aantal personeelsleden met een hbo-op leiding bedraagt al een kleine 200. Problemen om de vacatures voor hogere opgeleiden ingevuld te krijgen heeft Philips niet. "We kunnen vrij eenvoudig goed personeel krijgen, al is het wel moeilijk om mensen vanuit andere regio's binnen te halen," zegt Buis.
In Drachten wordt voortdurend gewerkt aan het verbeteren van de scheerprestatie: het kort afscheren van de baard- en snorharen zonder dat het eindresultaat een rood hoofd als een boei is. Philips zoekt naar de optimale combinatie van comfort, snelheid en gladheid. Buis wijst er daarbij wel op dat gladheid een subjectief gevoel is. "We zijn voortdurend bezig het optimum te vinden: zo glad als een blad en zo glad als nat."
Centurion, de ruim twee jaar geleden in gang gezette bezuinigingsoperatie gekoppeld aan een mentaliteitsverandering binnen de multinational, heeft voor de Drachter vestiging geen al te grote consequenties gehad. In het kader van een even daarvoor genomen efficiency-maatregel waren al een kleine tweehonderd banen verdwenen. Centurion kostte nog eens vijftig arbeidsplaatsen. "Dat viel mee, aldus Buis.
Daarnaast wordt ook in Drachten hard gewerkt aan wat Buis noemt de "rivitalisering", een andere manier van werken en het beter benutten van de binnen het bedrijf aanwezige kennis. "De eerste ervaringen zijn heel goed. Er komen echt inhoudelijke dingen naar voren." Buis probeert zelf ook inhoud te geven aan de benodigde mentaliteitsveranderingen. "Ik ga niet als een deftige joker door de fabriek lopen. Bij mijn aantreden heb ik ook iedere werknemer persoonlijk ontmoet. Iedere morgen om half negen ben ik ook aanspreekbaar voor het personeel."
De leidende positie van Philishave op de wereld-droog scheermarkt vraagt, zegt Buis, "continue oppassen dat je niet inslaapt. Zelfgenoegzaamheid mag er niet bij zijn. We moeten keihard werken om de leidende positie vast te houden."
Trefwoord:
droogscheerapparaat
produktontwikkeling