Artikelen over Scheren
Bron: De Telegraaf
ISAN: 930923 90 4067 37 2 1
Taal: Nederlands
Datum: 19930923

De Financiële Telegraaf

BIJ PRODUKTIE VAN PHILISHAVES TELT ELKE MICRON

Revolutie scheertechniek laat nog op zich wachten

door ARNO REEKERS

DRACHTEN, donderdag
Fotograferen mag niet, kijken wel. Vragen staat vrij en meestal komt er ook een antwoord. De leiding van de Philips-vestiging in Drachten toont zich heel toegankelijk. Slechts op twee vragen wil het bedrijf niet ingaan: de financiën én de toekomst die in het laboratorium van deze scheerapparaten-fabriek wordt gemaakt.

...Na het scheren in de fabriek worden de resultaten precies opgemeten...
Foto: Phillips

Over de financiële toestand van de separate bedrijfsonderdelen is Philips traditiegetrouw zeer terughoudend. Over de toekomst wordt ook uiterste terughoudendheid betracht. "Een revolutie bij het scheren is pas over vijf tot tien jaar te verwachten", zegt W. van den Berg, directeur van de produktdivisie Domestic Appliances en Personal Care (DAP), de divisie waaronder de scheerapparaten vallen.
Precies 53 jaar geleden kwam Philips op de markt met zijn eerste scheerapparaat. En ondanks alle verbeteringen is het systeem hetzelfde gebleven. De kern van de Philishave blijft een aantal snel draaiende mesjes die de baardhaar afscheren. Van den Berg: "De ontwikkeling is evolutionair geweest; een echte revolutie moet nog komen."
Met die revolutie wordt een compleet nieuw systeem van ontharing bedoeld. Van den Berg wil alleen suggesties maken want "de concurrentie leest de krant ook". Richtingen waaraan gedacht wordt zijn onder andere systemen waarbij de baardharen worden weggebrand of worden uitgetrokken. Met dit laatste - het epileren - hebben de fabrikanten al ervaring omdat veel scheersystemen voor vrouwen met epilatie werken.

Wekt de suggestie van epileren vooral huiver op bij mannen; bij vrouwen is dat geen probleem. Van den Berg heeft twee verklaringen voor dat fenomeen: "Bij vrouwen gaat het toch vooral om de benen die minder gevoelig zijn dan het gezicht." Om eraan toe te voegen dat "vrouwen misschien meer over hebben voor hun uiterlijk".
De Drachtense vestiging is een van de laatste grote Philips-fabrieken in Nederland. Bij de fabriek werken nu 1800 mensen. Het scheerapparaat is één van de weinige Philipsprodukten die vanaf het begin zeer succesvol zijn geweest. Samen met de gloeilamp en de tv heeft het scheerapparaat Philips door de verschillende crises geloodst.
Inmiddels heeft het Eindhovense concern ruim 300 miljoen Philishaves verkocht.

Elk jaar komen daar zo'n 10 miljoen bij waarmee Philips minimaal een kwart van de wereldmarkt voor elektrische scheerapparaten in handen heeft. Precieze cijfers weigert Philips bekend te maken, maar duidelijk is dat van de f 3 miljard omzet die DAP behaalt ongeveer 30% op conto van de scheerapparaten komt.
Eén van de redenen dat deze fabriek niet naar een lage-lonen-land is uitgeweken, ligt aan de hoge graad van automatisering en het hoge technische niveau. "Elders in de wereld zouden we ook zeer hooggeschoold personeel in dienst moeten nemen. Het eenvoudige werk is hier tenslotte bijna volledig geautomatiseerd", zegt bedrijfsdirecteur ir. R.C. Buis. De produktie van scheerapparaten is uitgegroeid tot een staaltje van high tech. "Millimeters? Hier tellen alleen maar duizendsten van millimeters, de microns", zegt een technicus die in de fabriek een rondleiding verzorgt.
Die nadruk op het minimale is logisch. Per dag groeit de gemiddelde baardhaar 350 micron (0,350 millimeter). "Elke micron extra die afgeschoren wordt, is pure winst. Een man voelt tien micron baardgroei al", zegt bedrijfsdirecteur Buis. De stappen die bij de ontwikkeling van de scheerapparaten worden gemaakt, zijn klein. Buis: "Toch zijn we erin geslaagd om tien micron te winnen in de laatste jaren."
Eén ding wil de leiding voorkomen: de techniek, het piepkleine, mag niet de overhand krijgen. Elke dag scheren tientallen werknemers zich in de fabriek. Daarmee worden allerlei scheerapparaten getest. Het is niet alleen nuttig om de eigen prestaties af te zetten tegenover die van de concurrentie. Duin: "Het houdt de mensen ook betrokken bij taak 1: goede scheerapparaten maken en verkopen."

Trefwoord:
Scheren
Onderzoek