De Financiële Telegraaf
door ARNO REEKERS
DRACHTEN, donderdag
Fotograferen mag niet, kijken wel. Vragen staat vrij en meestal komt
er ook een antwoord. De leiding van de Philips-vestiging in Drachten
toont zich heel toegankelijk. Slechts op twee vragen wil het bedrijf niet
ingaan: de financiën én de toekomst die in het laboratorium van deze
scheerapparaten-fabriek wordt gemaakt.
...Na het scheren in de fabriek worden de resultaten precies
opgemeten...
Foto: Phillips
Over de financiële toestand van de separate bedrijfsonderdelen is Philips
traditiegetrouw zeer terughoudend. Over de toekomst wordt ook uiterste
terughoudendheid betracht. "Een revolutie bij het scheren is pas over
vijf tot tien jaar te verwachten", zegt W. van den Berg, directeur van de
produktdivisie Domestic Appliances en Personal Care (DAP), de divisie
waaronder de scheerapparaten vallen.
Precies 53 jaar geleden kwam Philips op de markt met zijn eerste
scheerapparaat. En ondanks alle verbeteringen is het systeem hetzelfde
gebleven. De kern van de Philishave blijft een aantal snel draaiende
mesjes die de baardhaar afscheren. Van den Berg: "De ontwikkeling is
evolutionair geweest; een echte revolutie moet nog komen."
Met die revolutie wordt een compleet nieuw systeem van ontharing bedoeld.
Van den Berg wil alleen suggesties maken want "de concurrentie leest de
krant ook". Richtingen waaraan gedacht wordt zijn onder andere systemen
waarbij de baardharen worden weggebrand of worden uitgetrokken. Met dit
laatste - het epileren - hebben de fabrikanten al ervaring omdat veel
scheersystemen voor vrouwen met epilatie werken.
Wekt de suggestie van epileren vooral huiver op bij mannen; bij vrouwen
is dat geen probleem. Van den Berg heeft twee verklaringen voor dat
fenomeen: "Bij vrouwen gaat het toch vooral om de benen die minder
gevoelig zijn dan het gezicht." Om eraan toe te voegen dat "vrouwen
misschien meer over hebben voor hun uiterlijk".
De Drachtense vestiging is een van de laatste grote Philips-fabrieken in
Nederland. Bij de fabriek werken nu 1800 mensen. Het scheerapparaat is
één van de weinige Philipsprodukten die vanaf het begin zeer succesvol
zijn geweest. Samen met de gloeilamp en de tv heeft het scheerapparaat
Philips door de verschillende crises geloodst.
Inmiddels heeft het Eindhovense concern ruim 300 miljoen Philishaves
verkocht.
Elk jaar komen daar zo'n 10 miljoen bij waarmee Philips minimaal een
kwart van de wereldmarkt voor elektrische scheerapparaten in handen
heeft. Precieze cijfers weigert Philips bekend te maken, maar duidelijk
is dat van de f 3 miljard omzet die DAP behaalt ongeveer 30% op conto van
de scheerapparaten komt.
Eén van de redenen dat deze fabriek niet naar een lage-lonen-land is
uitgeweken, ligt aan de hoge graad van automatisering en het hoge
technische niveau. "Elders in de wereld zouden we ook zeer hooggeschoold
personeel in dienst moeten nemen. Het eenvoudige werk is hier tenslotte
bijna volledig geautomatiseerd", zegt bedrijfsdirecteur ir. R.C. Buis.
De produktie van scheerapparaten is uitgegroeid tot een staaltje van high
tech. "Millimeters? Hier tellen alleen maar duizendsten van millimeters,
de microns", zegt een technicus die in de fabriek een rondleiding
verzorgt.
Die nadruk op het minimale is logisch. Per dag groeit de gemiddelde
baardhaar 350 micron (0,350 millimeter). "Elke micron extra die
afgeschoren wordt, is pure winst. Een man voelt tien micron baardgroei
al", zegt bedrijfsdirecteur Buis. De stappen die bij de ontwikkeling van
de scheerapparaten worden gemaakt, zijn klein. Buis: "Toch zijn we erin
geslaagd om tien micron te winnen in de laatste jaren."
Eén ding wil de leiding voorkomen: de techniek, het piepkleine, mag niet
de overhand krijgen. Elke dag scheren tientallen werknemers zich in de
fabriek. Daarmee worden allerlei scheerapparaten getest. Het is niet
alleen nuttig om de eigen prestaties af te zetten tegenover die van de
concurrentie. Duin: "Het houdt de mensen ook betrokken bij taak 1: goede
scheerapparaten maken en verkopen."
Trefwoord:
Scheren
Onderzoek