Artikelen over Scheren
Bron: Nieuwsblad van het Noorden
ISAN: 950309 90 4077 29 2 3
Taal: Nederlands
Datum: 19950309

Design voorname sleutel in succes Philishave


Van onze redacteur
economie Henk Wollerich

Advertentie uit vroegere jaren.


DRACHTEN - Het is het meest succesvolle produkt van Philips. Nu maar eigenlijk al sinds de introductie op 9 maart 1939. En het commerciŽle succes lijkt ook de komende jaren niet te stuiten. De gebruikersmarkt raakt immers nooit verzadigd, hooguit uitgekeken op het produkt. Maar die kans is erg klein want door produktinnovaties en verbeteringen worden voortdurend nieuwe aangepaste versies op de markt gebracht. Aan trends is de verkoop onderhevig (nat/droog scheren), maar vaak is de gebruiker erg trouw aan produkt en merk.
Philips is terecht trots op de Philishave. Vele miljoenen scheerapparaten zijn er in Drachten geproduceerd. Zo veel zelfs dat het Eindhovense elektronicaconcern de tel kennelijk een klein beetje is kwijtgeraakt. In een Philips persbericht van september 1993 wordt als opmerkelijk feit al gemeld dat wereldwijd meer dan 300 miljoen Philishaves zijn verkocht. Nu, anderhalf jaar later en op de dag af 56 jaar na de intruductie, rolt dan eindelijk officieel het 300 miljoenste scheerapparaat van de band bij Philips in Drachten. De net negentig jaar geworden Frits Philips, zoon van de oprichter van het concern, dr. Anton Philips nam vanmiddag het jubilieum-exemplaar in ont vangst.


De aanwezigheid van Frits Philips is niet verwonderlijk want het is mede aan zijn vasthoudendheid te danken geweest dat Philips met scheerapparaten op de markt kwam. 'Grand old' Anton zag aanvankelijk helemaal niets - "Wij zijn geen barbier" - in het idee van zijn zoon om scheerapparaten te gaan maken een apparaat dat in de jaren '30 als typisch Amerikaans werd gezien. Frits stuurde toch een werknemer naar de VS om daar eens rond te neuzen. Toen hij met een koffer vol apparaten terugkwam en een groep ingenieurs zich over 'de buit' boog was de algemene opinie: "Dit is niks voor ons".


Er was echter ťťn uitzondering. Ir. Alexandre Horowitz, bijgenaamd de tovenaarsleerling, zag er wel degelijk iets in en begon in zijn vrije tijd met de apparaten te experimenteren. Zijn voornaamste doel daarbij was te komen tot een apparaat waarmee je je zou kunnen scheren zonder dat een bloedbad op wangen en in badkamer wordt aangericht. Horowitz kwam met een proefmodel met daarin verwerkt het rotatiesysteem, de draaiende cirkels die nog steeds de basis vormen van de Philishave. Maart 1939 werd de knoop doorgehakt en presenteerde Philips zich met de eerste scheerapparaten op de befaamde Voorjaarsbeurs in Utrecht.


Tot massaproduktie kwam het toen natuurlijk nog niet. Aanvankelijk werden de onderdelen gemaakt in Eindhoven en gebeurde de assemblage in vier andere vestigingen. Om aan deze weinig efficiŽnte werkwijze een eind te maken werd in 1950 besloten een fabriek in Drachten te bouwen. Philips koos voor dit gebied omdat het door de hoge werkloosheid aldaar niet moeilijk zou zijn om voldoende personeel en in het bijzonder meisjes aan te trekken. Want vrouwenhanden waren en zijn "onontbeerlijk" voor het fijne montagewerk.
Drachten is met 1700 werknemers inmiddels uitgegroeid tot de grootste scheerapparatenfabriek ter wereld. Drachten is voor Philips niet alleen een produktiefaciliteit maar tevens kennis- en innovatiecentrum. Dat wil zeggen dat alle produktonderdelen in het bedrijf worden ontwikkeld en uitgetest. Maar ook de voor de produktie benodigde specifieke machines worden door het eigen team ontworpen. Het produktieproces is inmiddels grotendeels gemechaniseerd robots spelen daarbij een belangrijke rol.


Tientallen miljoenen guldens zijn de afgelopen jaren gestoken in produktontwikkeling. Meest zichtbaar is dat natuurlijk bij de vormgeving van de Philishave, die een enorme ontwikkeling heeft doorgemaakt. De eerste exemplaren waren sigaarvormig en van bakeliet. De opvolger werd ontworpen door de bekende Amerikaanse ontwerper Raymond Loewy. Hij bedacht het 'eitje', de shaver die jarenlang het gezicht van de Philishave bepaalde. Met dit tweekops model veroverde Philips onder de naam Norelco de Verenigde Staten. Na het eitje kwam in de jaren vijftig het 'pijp-model'. Daarna kwamen nog meerdere nieuwe series op de markt waarbij het meest kenmerkende model die is met het schuingeplaatste scheerhoofd en een langere steel.


Hoe het ooit met de Philishave-vormgeving af gaat lopen is moeilijk te voorspellen, maar het zou wel eens heel verrassend kunnen zijn. Medewerkers van Philips Corporate Design en de gerenommeerde Italiaanse designonderneming Alessi buigen zich momenteel over ontwerpen van Alessi-Philishaves. Voor de zomer wordt beslist of het inmiddels zeer succesvolle Philips-Alessi-designproject voor keukenprodukten een vervolg krijgt met scheerapparaten. Voor Philips in Drachten, dat behoort tot de in Groningen zetelende divisie Domestic Appliances and Personal Care (DAP), opent dat misschien nog geheel nieuwe perspectieven. In ieder geval zou het dan zeker opvallende apparaat het mannelijk deel van de jeugd aan zich kunnen binden. En dat opent toch perpectieven.


Trefwoord:
Scheerapparaat
Verkoopcijfers
Produktontwikkeling